Mo, 17. Juni 2024, 18:00 Uhr
RSH
Musikwissenschaftliches Institut
Gebäude e, Raum 1.17/18, Georg-Glock-Straße 19, 40474 Düsseldorf
Music, Trauma, and Spaces of Healing in First-World-War Britain
Gastvortrag von Dr Michelle Meinhart, Trinity Laban Conservatoire London
This lecture conceptualizes music on the British home front in the First World War within notions of loss, resilience, recovery, and remembrance, considering both the action of music-making as well as music’s role in narratives about overcoming trauma. Music’s use in the mobilization of care will be the main focal point, particularly in hospitals on the home front, in which I place music within the British military’s treatment environments and regimes that varied according to soldier rank and subsequently, class—for example, in the treatment of shell shock for officers. However, civilians and soldiers, and women and men alike documented the importance of music in navigating the intense emotions of anxiety, loss, and grief that the war engendered. Such uses and accounts of music during the war, when contextualised within contemporary understandings of shell shock, neurasthenia, and mourning, and interrogated within theory from trauma studies – particularly Judith Herman’s idea of ‘testimony’, Jeffrey Alexander’s concept of ‘cultural trauma’, and Bessel van der Kolk’s emphasis on embodiment – illuminates how the effects of militarism and trauma were processed through musical language and practice.
Dr Michelle Meinhart is a Lecturer, Module Leader, and Programme Tutor at Trinity Laban Conservatoire in London, UK and holds a Senior Fellowship of the UK Higher Education Academy. She also teaches on Dartmouth College’s and Rhodes College’s (both in the USA) foreign study programmes in London. Her research focuses on sound, memory, gender, narrative, and trauma in Britain from the 19th century through today. Her publications include the forthcoming edited volume A Great Divide? Music, Britain and the First World War (Routledge) and articles in The Journal of Musicological Research, Nineteenth-Century Music Review, Women and Music, and The Journal of the Royal Musical Association, as well as chapters in various edited collections. She has recently co-edited a special issue on music, sound and trauma entitled “Music, War and Trauma in the Long Nineteenth Century” for Nineteenth-Century Music Review and a special issue on music, sound, and maternity for Women and Music. She is currently co-editing The Oxford Handbook of Music, Sound, and Trauma Studies (2 volumes, 2027). Her research has been funded by the US-UK Fulbright Commission, the National Endowment for the Humanities, the American Association of University Women, and the Music and Letters Trust.
Deutsch:
Der Vortrag setzt Musik an der britischen Heimatfront des ersten Weltkrieges in den Kontext der Konzepte Verlust, Resilienz, Heilung und Erinnerung und beachtet dabei sowohl den Akt des Musik-Machens als auch die Rolle der Musik in Narrativen der Trauma-Bewältigung. Der Nutzen von Musik zum Zwecke der Pflege wird im Mittelpunkt stehen. Dabei wird Dr. Meinhart den Blick besonders auf die Krankenhäuser an der Heimatfront lenken, wo Musik in die militärischen Behandlungsbereiche und Regimes eingebettet wird, die sich abhängig vom Rang - und entsprechend auch von der Klasse – unterschieden, beispielsweise in der Behandlung von Granatschock bei Offizieren. Bürger*innen und Soldaten, Männer und Frauen gleichermaßen berichteten von der Relevanz von Musik für die Bewältigung der intensiven Emotionen Angst, Verlust, und Schmerz, die der Krieg mit sich brachte. Die Berichte davon, wie Musik im Krieg mit den zeitgenössischem Verständnis von Granatschock, Neurasthenie und Trauer kontextualisiert wird und in den trauma studies hinterfragt wird – insbesondere mit Judith Hermans Idee des „testimony“, Jeffrey Alexanders Konzept des „cultural trauma“ und Bessel van der Kolks Fokus auf embodiment – zeigt deutlich, dass die Nachwirkungen von Militarismus und Trauma durch musikalische Sprache und Praxis verarbeitet wurden.
Dr. Michelle Meinhart ist Dozentin, Modulbeauftragte und Studiengangskoordinatorin am Trinity Laban Conservatoire in London, GB und Trägerin eines Fellowships der UK Higher Education Academy. Sie lehrt in London zudem in den Auslandsstudienprogrammen des Dartmouth Colleges und des Rhodes Colleges (USA). In ihrer Forschung fokussiert sie sich auf Sound, Erinnerung, Gender, Narrative und Trauma vom 19. Jahrhundert bis heute in Großbritannien. Zu ihren Publikationen gehört der bald erscheinende Sammelband A Great Divide? Music, Britain and the First World War (Routledge) und Artikel im The Journal of Musicological Research, Nineteenth-Century Music Review, Women and Music, und The Journal of the Royal Musical Association, sowie Artikel in zahlreichen Sammelbänden. Kürzlich war sie Mitherausgeberin einer Sonderausgabe zu Musik, Sound und Trauma, mit dem Titel „Music, War and Trauma in the Long Nineteenth Century“ für das Nineteenth-Century Music Review und einer Sonderausgabe zu den Themen Musik, Sound und Mutterschaft für Women and Sound. Derzeit arbeitet sie als Mitherausgeberin am The Oxford Handbook of Musik, Sound, and Trauma Studies (zwei Bände, 2027). Ihre Forschung wird von der US-UK Fulbright Commission, dem National Endowment for the Humanities, der American Association of University Women und dem Music and Letters Trust finanziert.
Der Vortrag wird auf Englisch gehalten.
Anmeldungen gerne an muwi.sekretariat@rsh-duesseldorf.de